19 شهریور 1400

تولید آرد کینوا توسط شرکت آرد قدس رضوی برای بیماران مبتلا به سلیاک

مدیرعامل شرکت آرد قدس رضوی از تولید آزمایشی آرد کینوا به ویژه برای بیماران سلیاکی توسط این شرکت خبر داد.

تولید آرد کینوا توسط شرکت آرد قدس رضوی برای بیماران مبتلا به سلیاک

مجتبی هادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: شرکت آرد قدس رضوی با توجه به ارزش غذایی غنی این شبه غله و تکمیل سبد غذایی در زمینه فرآورده‌های آردی، به سراغ تولید آرد کینوا رفته است.

وی ادامه داد: ماده اولیه این آرد، دانه خام کینوا است که علاوه بر تأمین از شرکت‌های کشاورزی تابعه آستان قدس رضوی ، از شرکت‌های کشاورزی سراسر کشور نیز تهیه می‌شود. مدیرعامل شرکت آرد قدس رضوی با تاکید بر این‌که محصول مذکور کاملا سلامت محور است، تصریح کرد: آرد کینوا به زودی وارد بازار خواهد شد و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت که در مرحله نخست عرضه آن در بسته‌های وزنی 10 و 20 کیلوگرمی صورت خواهد گرفت.

آماده‌سازی ماشین‌آلات و مکان ایزوله

هادیان با بیان این‌که شرکت آرد قدس رضوی در تولید آرد کینوا در استان پیشگام است، افزود: تاکنون اقداماتی از قبیل تخصیص مکان مجزا و ایزوله، دریافت گواهینامه GMP از سازمان غذا و دارو و همچنین آماده‌سازی ماشین‌آلات لازم انجام شده است. اکنون نیز در حال مراحل نهایی دریافت مجوز تولید انبوه این محصول هستیم.

اهمیت غذایی کینوا

هادیان با اشاره به کاربردهای این محصول تصریح کرد: از آرد کینوا علاوه ‌بر امکان استفاده در تهیه محصولات نانوایی برای بیماران سلیاکی، می‌توان به‌دلیل داشتن ارزش غذایی بالا، در فرآورده‌های آردی که قابلیت غنی شدن با آرد کینوا را دارند نیز استفاده کرد.وی ادامه داد: کینوا گیاهی است که در کشورهای آمریکای جنوبی، به دانه طلایی یا خاویار گیاهی معروف است، در واقع اهمیت غذایی کینوا به دلیل ترکیب کامل اسید آمینه، کلسیم، فسفر، سدیم کم و آهن فراوان آن است.  

هادیان با تاکید بر این‌که پروتئین کینوا از نظر کمی و کیفی بهتر از دانه غلات متداول است، خاطرنشان کرد: تعادل اسید آمینه در این گیاه برای تغذیه انسان و دام، نسبت به گندم مطلوب‌تر است. به همین دلیل کینوا می‌تواند جایگزینی بسیار مناسبی برای برنج محسوب شود.

وی درباره چرایی نقش کمرنگ این محصول در سبد غذایی خانوار نیز اظهار کرد: با توجه به واردات این محصول و همچنین کاشت آن در داخل کشور طی سال های اخیر، زیرساخت‌های لازم برای افزایش مصرف آن مهیا است اما به‌منظور توسعه بازار فروش و پررنگ شدن این محصول در سید غذایی خانواده‌ها، باید گام‌های اساسی برداشته شود.